Moderne av-udstyr i virksomheden: En udgift eller en besparelse?

23 apr 2019 by Michael J. Christensen

7 minutter

Moderne AV-udstyr i virksomheden | Kan det betale sig?

Tid er penge. Derfor vil virksomheder også gerne spare tid. Men hvordan sparer du tid og penge i din virksomhed? Nogle vælger at skære ned på personale eller andre goder. Andre forsøger at optimere arbejdspladsen med digitale løsninger. I sidstnævnte tilfælde er det som oftest av-udstyr, der kan give den nødvendige hjælp. Nu om dage har du nemlig mulighed for at få et utal af smarte og praktiske løsninger til næsten enhver situation. Men er moderne av-udstyr egentlig en besparelse for din virksomhed? Eller er det måske tværtimod en udgift? Det kan være svært at vide, så derfor har vi lavet denne artikel.

 

Av-udstyr til virksomheder – er det vigtigt?

 

Moderne av-udstyr. Er det vigtigt? Og hvad er det egentlig? Hvis du aldrig har hørt om av-udstyr før, så har du nok alligevel set noget af det. AV står for audiovisuel, og her er altså tale om digitale hjælpemidler i forhold til lyd og billede. Det kan være SmartBoard’et i mødelokalet eller projektoren i konferencerummet. av-udstyr dækker meget bredt, og det er derfor ingen overraskelse, at der findes mange forskellige typer udstyr. Mange virksomheder, konferencesteder samt messer anvender av-udstyr for at hjælpe med at løfte byrden. Det moderne udstyr kan godt være en dyrere investering, og derfor er du også nødt til at vurdere, om det er en kosteffektiv tilføjelse til virksomheden eller en udgift.

Du skal derfor overveje flere ting. Først og fremmest kan det variere fra virksomhed til virksomhed, om av-udstyr er en udgift eller en besparelse. I nogle tilfælde vil det være en hjælpende hånd, og i andre tilfælde vil det helt sikkert være en luksusudgift, som du ikke har brug for. Derfor skal du også se nærmere på din egen virksomhed eller situationen, hvor av-udstyret skal være til nytte. Der er nemlig mange steder, hvor av-udstyr kan være en stor hjælp, men det kræver, at du vælger den rigtige løsning. Og dem er der mange af. Du kan nemlig få av-udstyr til næsten enhver situation.

 

De mange forskellige av-løsninger

 

For at blive klogere på, om av-udstyr er en besparelse eller udgift, så kan det være smart at vide noget om, hvilke slags av-løsninger du har adgang til. Der findes nemlig et hav af av-udstyr og tilsvarende løsninger. Enkelte af disse passer bedre til nogle virksomheder end andre, og de kan være med til at effektivisere arbejdet eller gøre jeres dagligdag nemmere.

Det ses ofte især udbydere af og firmaer med konferencelokaler, der anvender av-udstyr. Projektorer, højtalere, skærmdisplays, motorlærreder, mikrofonsystemer og meget mere. Dette er blot nogle af de ting, som hjælper med at udgøre det perfekte møde. Det kræver nemlig også god teknik at lave et godt møde for de deltagende, og derfor anvendes av-udstyr ofte hertil. Der er flere fordele herved. Med god teknik, har du mulighed for at vise mødedeltagerne knivskarpe billeder på et kæmpe lærred.  Ved hjælp af lydsystemer har du lettere ved at tale, så alle kan høre dig, og du har muligheden for at give mange informationer via infoskærme på lokationen. Derudover kan du også opstille interaktive skærme, så gæsterne har mulighed for at deltage aktivt selv. De bedste møder er dem, som mødedeltagerne husker fremover, og dette kan av-udstyr hjælpe dig med.

Hvis du derimod har en mere almindelig virksomhed og ikke har brug for kæmpe lærreder med 4K laserprojektorer, så har du måske brug for andre typer udstyr. Det er de færreste virksomheder, der ikke holder møder. Og som de fleste sikkert ved, og har prøvet på egen krop, så kan møder godt blive langtrukne, kedelige og svære at huske. Værre er det, hvis du selv skal præsentere til mødet. For hvad gør du, når ledelsen skal guides gennem sidste kvartals tal? Hvordan præsenterer du nye regler og guidelines til et kommende hold af kolleger? Her vil av-udstyr også være en stor hjælp. Du har nemlig også mange gode muligheder for av-løsninger til mødelokalet. Hvad enten du skal bruge projektorer, skærme eller god lyd i mødelokalet, så kan dette sagtens arrangeres. Det kan især være en fordel ved mindre lokaler at have en god projektor eller skærm, så alle informationer kan ses tydeligt. Derudover gælder det både for presenter og videoer, at lyden hertil skal kunne høres tydeligt. Det dur ikke, hvis lyden ikke er krystalklar, og du vil derfor også opleve problemer ved ældre udstyr. Du kan sågar også få installeret smarte betjeningspaneler, som du kan bruge til at styre både skærme, projektorer og lyd på én gang f.eks. med Neets betjeningspaneler.

Du har selvfølgelig også mulighed for at anvende av-udstyr til reklame for produkter og din virksomhed. Du har nemlig muligheden for at få opsat digitale skilte, hvilke især er gode til at fange folks opmærksomhed. Hvis du f.eks. har behov for at få en infoskærm til lobbyen, kontoret eller i en fysisk butik, så kan du også få smarte løsninger med mulighed for 24/7-anvendelse. Der er endda udviklet smarte skærme med Haze-belægning. Det er en smart type belægning, der egner sig specielt til skærme, der skal vise informationer på alle tider af døgnet. Haze-belægningen sørger f.eks. for, at naturligt lys og andet lysskær ikke reflekteres på skærmen, så informationen herpå altid er letlæselig.

 

computer

 

Kommunikationskravene er store

 

Hvis du stadig ikke er sikker på, om av-udstyr er spild af penge eller en fornuftig investering, så kan du med fordel også tænke over kravene hos din virksomhed. Nu om dage anvender vi teknologi og digitale løsninger til næsten alt. Virksomheder er ingen undtagelse, og der er flere gode grunde til dette. Først og fremmest er der større krav til kommunikationen hos virksomheder. Det gælder om at være effektiv og tydelig i sin kommunikation, både den eksterne og interne kommunikation. Før i tiden var du nødt til at skrive en mail og vente på svar. Ellers måtte du nøjes med face-to-face-kommunikation, hvilket kunne tage ufatteligt lang tid, hvis det kræver transport for at mødes. Digitale løsninger har gjort kommunikationen betydeligt hurtigere, og du har derudover også mulighed for at være mere effektiv i din kommunikation og formidling med de mange forskellige digitale værktøjer. Derfor bør du også som virksomhed være med på moden, hvis du vil være med i toppen. Det ses især i den enorme globalisering, vi har set i erhvervslivet de sidste mange år. Det kan nemlig også blive nødvendigt for dig og dine medarbejdere at kunne kommunikere på tværs af landegrænser eller større distancer. Dette vil tage betydeligt længere tid, og være en hel del sværere, hvis du ikke har muligheden for at anvende en eller anden form for samtale-værktøj. Her skal det igen nævnes, at vigtigheden af gode billeder og krystalklar lyd er enorm. Hvis du både kan se og høre, hvem du taler til, så er der en større chance for, at budskabet forstås hos begge parter. Hvis du derimod oplever en sær robotstemme og udfald i både billede og lyd, så er der gode chancer for, at du spilder værdifuld tid hos både dig og din modpart. Klar og tydelig kommunikation er et must, hvis du vil være effektiv.

 

Teknologiske løsninger forbedrer arbejdsmiljøet og effektiviteten

 

Når det kommer til at bedømme, hvorvidt av-udstyr skal ses som besparelse eller ej, så kan det også være en god idé at kigge på fordelene herved. Som vi tidligere nævnte i ovenstående afsnit, så er der større og større krav til virksomhedskommunikationen. Dette gælder både internt og ekstern, og derfor skal der også være styr på det tekniske. Det digitale udstyr giver nemlig dig og din virksomhed de rette værktøjer til at effektivisere og optimere både kommunikationen og derved også effektiviteten på arbejdspladsen.

Først og fremmest kan av-udstyr f.eks. hjælpe med at optimere møder i virksomheden. Hvad enten det er i et af virksomhedens teams eller om det er et møde med en international partner, så kan det rette udstyr hjælpe med at gøre præsentationen og mødet helt perfekt. Interaktive skærme giver jer mulighed for at highlighte bestemte punkter og budskaber, og dette gøres let og intuitivt ved et tryk med fingeren. Derudover har interaktive skærme oftest en masse andre hjælpsomme funktioner, som I kan nyde godt af til mødet. Derudover gælder det f.eks. til møder også, at speaker skal fastholde publikums interesse. Hvis dette ikke lykkes, så kan du være sikker på, at de deltagende har glemt det meste af præsentationen kort efter. Forestil dig, at speakeren er enormt dygtig til at præsentere sit materiale. Der er styr på al informationen, og han/hun er ferm til at tale sin sag. Der er god energi på, og det bliver aldrig helt kedeligt. Men pludselig vil jeres projektor ikke mere, og speaker har nu mistet sin præsentation, fordi udstyret var mere end 10 år gammelt. Herfra falder energiniveauet, og mødedeltagerne har næsten allerede glemt indholdet. Samme situation kan også udspille sig med andet slags udstyr, og det gælder altså om at undgå sådan en situation. Hvis det tekniske er i orden, så kan i undgå dårlige situationer, og du kan også være sikker på, at udstyret kan løfte niveauet for hele mødet.

Vi nævnte tidligere muligheden for at gøre ekstern kommunikation nemmere. Her kan bl.a. nævnes videokonferencer og andre vigtige møder ud af huset. Hvis du ikke har udstyret i orden, så kan det være svært at få styr på et langdistancemøde. For hvad er dit alternativ? Book en flybillet og tag til Spanien for at tage en snak med jeres partnere eller potentielle investorer? Det er ikke alle, der har tid og ressourcer til dette af flere omgange, og du kan derfor med fordel anvende av-udstyr. Anvendelsen heraf vil både kunne reducere rejsetiden og heraf omkostningerne ved et sådant møde. Det giver også hurtigere beslutninger, og du behøver ikke en gang gå på kompromis med den personlige tilstedeværelse. Det kræver nemlig ikke meget mere end en god skærm med knivskarpe billeder og et godt lydsystem. Så kan du tage imod dine mødedeltagere på bedste vis, uden at skulle bruge penge på flybilletter, taxi, hotelophold og forplejning i flere dage.

Hvis man dog ser bort fra mødelokalet, så er av-udstyr også glimrende til at effektivisere en masse andre processer. Kommunikation mellem de forskellige afdelinger. Videokonferencer gøres overskuelige og lettere at afholde. Information om interne hændelser og processer kan opstilles på en infoskærm, hvorved medarbejderne har mulighed for at få vigtig viden på egen hånd. Alle får pludseligt mere tid til andre opgaver, og der bliver herved også en bedre stemning. Undersøgelser viser nemlig også, at jo mindre tid der spildes, jo gladere er dine medarbejdere. Desuden får virksomheden også lavet mere på samme tid, og dette gavner alle. Effektivisering er ofte en positiv trend, og det bør også være en stor prioritet hos mange virksomheder, at forsøge at effektivisere de mange interne processer.

Til sidst kan det også nævnes, at alle ovenstående typer for udstyr kræver sin betjening. Og hvordan gør du så bedst det? Jo, du kan faktisk i dag få kontrolpaneler, der samler betjening til flere forskellige slags udstyr i én pakke. Disse kontrolpaneler kan også være med til at optimere mødet eller konferencen, fordi du får adgang til at fjernkontrol af udstyret fra ét panel. Du sparer tid og kan hurtigt være videre til næste punkt på dagsordenen. Danske Neets levere denne type paneler, som monteres med hjælp fra en af de mange forhandlere i hele verden.

 

Av-udstyr i virksomheden: udgift eller besparelse?

 

I sidste ende handler denne artikel dog om av-udstyr. Er det en udgift, eller er det en besparelse. Som med alt andet, så gælder det selvfølgelig om at finde den rette løsning til netop dine behov. Og kan du gøre dette med av-udstyr, hvilket burde være nemt grundet det store og brede udvalg, så kan du være helt sikker på, at udstyret er en besparelse. Der er langt flere fordele ved korrekt anvendt av-udstyr, end der er udgifter. Jo vist, det kan virke som en stor investering, og især hvis du har en meget lille virksomhed. Men jo større virksomheden bliver, jo højere bliver kravene også til din kommunikation, og denne kan altså hjælpes på vej med av-udstyr. Av-udstyr kan også være behjælpelig med at effektivisere en masse arbejdsprocesser, hvilket i sidste ende giver dine medarbejdere mere tid til andre opgaver. Dette vil også resultere i højere arbejdsglæde, fordi de ikke føler, at de spilder tiden med meningsløse og sløve processer og opgaver.

Sidst, men ikke mindst, skal det selvfølgelig også nævnes, at av-udstyr giver dig en højere grad af professionalisme, hvilket kan være til stor gavn. Det er især en vigtig faktor, hvis du skal holde videokonferencer. Her er det nemlig vigtigt, at du og dine deltagere kan se og høre hinanden klart og tydeligt. På denne måde får du også en god tilstedeværelse på mødet, helt uden at være til stede fysisk. Det sparer også din virksomhed for en masse omkostninger i form af fly, taxa, hotel og forplejning. Du kan i stedet bruge ressourcerne og tiden på andre ting. Og det er jo i sidste end dét, det hele handler om. At få mere tid.

For tid er penge.